Si Semut

Jom kite mengenali lebih dekat sekecil-kecil ciptaan Allah S.W.T yang Maha Menciptakan iaitu SEMUT... semua orang tentu tahu tentang semut..alaa yang selalu masuk dalam air tuu.. semut juga dikenali sebagai mkhluk Allah yang sangat rajin bekerja dan mencari rezeki. Walaupun kadang-kadang sakit juga kalau digigit oleh semut..huhu. Jadi nak bagi sedikit INFO tentang semut. Tahukah anda...bahawa semut mempunyai empat (4) bahagian utama dalam badan ? Semut mempunyai...

1- Kepala
2- Cengkerang Alitrunk
3- Petiole
4- Gaster



SubhanaAllah! Betapa hebatnya ciptaan Allah! Even makhluk bernama SEMUT pun mempunyai bahagian-bahagian badan yang sangat detail..apatah lagi kita as a human..Al-Quran juga ada menyebut serba sedikit mengenai kisah semut ini. Antaranya Surah Al-Naml, ayat 18-19 yang bermaksud..



"Hingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut: Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tentaranya, sedangkan mereka tidak menyadari"; maka dia tersenyum dan tertawa karena (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdo'a: "Ya Tuhanku, berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh". (Surah an-Naml: 18-19)





p/s : Kecil-kecil si semut api..;)

2 comments:

'Cikgu Padi' said...

ni first time tau...tq2 cikgu..

Peter said...

may be correct