Allah lagi HEBAT...


"Wahai manusia! Telah dibuat suatu perumpamaan . Maka dengarkanlah! Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah tidak dapat menciptakan seekor lalat pun, walaupun mereka bersatu untuk menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka , mereka tidak akan dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Sama lemahnya yang menyembah dan disembah." [Surah Al-Hajj:73]

Haah! Cube lihat ayat diatas..Allah sedaya-upaya telah mengingatkankan kita bahawa kalo kite mengharapkan benda lain SELAIN daripada Allah.. even LALAT pun mereka tak dapat ciptakan..apatah lagi benda=benda hebat yang kte harapkan contohnya KEMEWAHAN, KEKAYAAN, KERETA BESAR dll..

Seperti yang kita semua maklum, ciptaan Allah adalah SANGAT SEMPURNA! Berjalanlah dan mengembaralah dibumi Allah ini dan lihatlah kebesaran ciptaan Allah!Betapa Allah telah ciptakan sekecil-kecil makhluk hingga sebesar-besar makhluk.. contohnya macam semut..walaupun kecik..tapi badannya sangatlah complicated..

Cube anda bandingkan ciptaan Allah dengan manusia..bagai langit dengan bumi! Betapa Allah telah menciptakan manusia dengan begitu detail..siap dengan salur darah, jantung dll. Bahkan Allah siap menjadikan manusia ini sesuai dengan fitrahnya... mase bayi atau dalam kandungan kte makan melalui tali pusat dengan mengambil nutrisi yang dimakan oleh ibu kita .. dan bila besar, kita makan menggunakan anggota badan kita sendiri.. AJAIB bukan?

Sekarang kita tengok pula ciptaan manusia..contohnya KERETA
Memang canggih ciptaan manusia.. siap boleh letak stereng, tayar, radio dan macam-macam lagi dalam SATU kereta! WAH!Hebatnyer... TETAPI lupakah anda.. ciptaan manusia ini banyak kelemahan, tidak kekal dan silap haribulan memakan penggunanya..
KAlau banjir sekali..alamak kereta tak boleh berjalanlah diatas jalan raya itu.. Kalau tidak..alamat habislah enjinnya dimasuki air dan ROSAKK...jeng..jeng..jeng..
Saya juga ingin bertanya anda.. berapa kali anda terpaksa men'servis' kereta anda dalam masa setahun ..jawapannya mestilah banyak kali kan? Ternyatalah ciptaan manusia ini taklah seberapa dibandingkan dengan ciptaan Allah...

Saya bukanlah seorang yang hebat untuk menkondem ciptaan manusia yang telah sedaya-upaya mencipta benda yang bermANFAAT kepada kita juga ..TETAPI untuk mengingatkan anda dan juga saya tentang betapa HEBAT dan BERKUASANYA Allah jika nak dibandingkan dengan kita..SubhanaAllah!

Teringat pula saya pada cerita seorang akhawat yang mempunyai bos yang garang...

Si A : Ade satu time tu bos akak bagitau akak smtg..
Si B : Ape yang die bagitau akak?

Si A : Die kate sume orang takotkan die kecuali akak..
Si B : Iye..? Nape akak tak takot kat bos akak..die garang kan?

Si A : Kenape lak nak takot kat bos akak.. kite kan takotkan ALLAH!
Si B : Aah la kak..huhu

p/s: peringatan buat diri sendiri...(Mase tulis tangan kene gigit semut..huhu)

2 comments:

syaFiQah said...

kakcik...uhu
nice post!
mantap sekali dgn 'contoh' yg diberi..
uhu...zumar kim salam kat kakcik ni ha...!!!die da sehat walafiat da =D

FArah said...

huhu
terharunyer>>
many of thanx
ats kesudian men"COMENT"
:)