الوالدان (Ibubapa)

Sabda Nabi SAW, memandang ibu bapa (dengan kasih sayang),adalah ibadah. (Riwayat Abu Daud)

Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka
1-Melihat kaabah sehingga menitis air mata.
2-Membaca Al-Qur’an sehingga menitis air mata.
3-Memandang wajah Ibu yang sedang tidur / sedar hingga berlinangan air mata

Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang ..

Rasullullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan Tuhanmu (Allah) perintah, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaan, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘uh’, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan mulia (yang bersopan-santun).” (Surah al-Israk ayat 23).

“Daripada Muawiyah bin Haidatal Qusyairi katanya aku bertanya Rasulullah SAW, siapakah orang yang paling patut aku berbuat baik?, Rasulullah SAW menjawab : ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa?, Rasulullah menjawab : ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa? Rasulullah menjawab: ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa?Rasulullah menjawab : bapamu, kemudian orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya”.
(Hadis Riwayat at-Tirmizi)


kredit to:
http://ibnismail.wordpress.com/
http://hafizfirdaus.com

p/s : berapa kali kamu memandang wajah kedua orang tuamu dalam sehari?

0 comments: